Jdi na obsah Jdi na menu
 


§ 13.2.1 Dary zasvěcené Bohu v současné době - érech nefeš

Učenci se v otázce peněžního vyrovnání vyplaceného jako náhrada za osobu, která zasvětila svůj život Bohu, tj. otázce daru typu érech nefeš נֶפֶשׁ עֵרֶךְ, v době neexistence Chrámu liší.
Část učenců zastává názor, že dar typu érech nefeš
נֶפֶשׁ עֵרֶךְ nelze darovat, protože se jedná o dar kněžím v aktivní službě; současní kněží ale v aktivní službě nejsou. *
Titu učenci dále tvrdí, že hodnota některých darů typu érech nefeš
נֶפֶשׁ עֵרֶךְ vyžaduje vyčíslení knězem v aktivní službě, jak je psáno: postaví zaslíbeného před kněze a ten určí jeho cenu podle možností toho, kdo učinil slib. (3M 27:8) 

* V době existence Chrámu kněží nevykonávali zemědělské ani jiné světské práce, protože jejich posláním bylo sloužit Bohu, vykonávat oběti a vyučovat Zákon. Zdrojem jejich obživy a příjmu byly oběti, dary a desátky. Je tedy logické, že by současní kněží neměli dostávat dary, protože nejsou v aktivní službě a mají proto jiné zdroje příjmu.

Jiní učenci dochází ke stejnému závěru na základě jiných důvodů.
Podle těchto učenců byl z darů typu
érech nefeš נֶפֶשׁ עֵרֶךְ financovány opravy a údržba Chrámu.
Své tvrzení opírají například o verše, ze kterých se dozvídáme, že král Jehoaš řekl kněžím: ... peníze za osoby podle kněžského ocenění tzn. dary typu
érech nefeš נֶפֶשׁ עֵרֶךְ ... Kněží je od dárců osobně převezmou a použijí je na všechny opravy Chrámu, které je potřeba udělat. (2. Královská 12:5-6)
A protože v současné době Chrám nestojí, nelze darovat dary typu
érech nefeš נֶפֶשׁ עֵרֶךְ.

Další část učenců, včetně rava Elijahu ben Moše Bašjači, zastávala názor, že dary typu érech nefeš נֶפֶשׁ עֵרֶךְ je možné darovat i v současné době.
Podle těchto učenců jsou zákony týkající se slibů platné i v dnešní době a dar typu
érech nefeš נֶפֶשׁ עֵרֶךְ je podle nich formou slibu.
A opravdu, dar typu
érech nefeš נֶפֶשׁ עֵרֶךְ předchází slib, jak je psáno: Když někdo zasvětí život zvláštním slibem
יהוה, smí jej za určenou cenu vyplatit…  (3M 27:2), jedná se o zvláštní slavnostní slib, že přinese יהוה stanovenou cenu za člověka. 
Podle rava Elijahu ben Moše Bašjači by peníze vyplacené jako dar typu
érech nefeš נֶפֶשׁ עֵרֶךְ měly připadnout synagoze.