Jdi na obsah Jdi na menu
 


§ 16.8.2 Druhy mršin - mršiny, kterých se nesmíme dotýkat

Druhy živočichů patřících do první skupiny, tj. do skupiny živočichů nevhodných ke konzumaci, jejichž mršin se nesmíme dotýkat, protože jsou zdrojem rituální nečistoty, tj. protože dotykem dochází k přenosu rituální nečistoty, lze rozpoznat podle určitých fyzických znaků.
Konkrétně se jedná o suchozemské živočichy, kteří mají pouze jeden ze dvou znaků definujících živočichy vhodné ke konzumaci.
Jinými slovy se jedná o suchozemské živočichy, kteří mají buď pouze rozdvojená kopyta, nebo pouze přežvykují.
To znamená, že je zakázáno se dotýkat mršiny prasete, protože prase má sice rozdvojená kopyta, ale nepřežvykuje.
Stejně tak je zakázáno se dotýkat mršiny velblouda, který sice přežvykuje, ale nemá rozštěpená kopyta.
Pokud jde o mršiny živočichů, kteří mají pouze jeden ze dvou znaků definujících živočichy vhodné ke konzumaci, přikazuje nám Tóra následující: … jejich zdechliny se nedotknete. Budou pro vás nečistí. (3M 11:8)
Každý, kdo by se úmyslně dotkl mršiny živočichů, kteří mají pouze jeden ze dvou znaků definujících živočichy vhodné ke konzumaci, byl v době existence Chrámu povinen přinést oběť za vinu
אָשָׁם.
Mršin živočichů, kteří nepřežvykují a nemají ani rozdvojená kopyta se však dotknout lze, protože patří do druhé skupiny, tj. do skupiny živočichů nevhodných ke konzumaci, jejichž mršin se smíme dotýkat, ač jsou zdrojem rituální nečistoty, tj. ač dotykem dochází k přenosu rituální nečistoty.

Mršiny živočichů patřících do první skupiny, tj. do skupiny živočichů nevhodných ke konzumaci, jejichž mršin se nesmíme dotýkat jsou zdrojem rituální nečistoty, neboť dotykem dochází k přenosu rituální nečistoty.
Tóra tuto skutečnost sice výslovně nezmiňuje, lze ji ale logicky odvodit
הֶקֵּשׁ
Mršiny živočichů nevhodných ke konzumaci, jejichž mršin se nesmíme dotýkat patří do první, rituálně nejvíce nečisté skupiny mršin.
Všechna pravidla rituální očisty platná pro druhou, rituálně méně nečistou skupinu mršin platí i pro první, rituálně nejvíce nečistou skupinu mršin.
Každý, kdo se dotkne mršiny patřící do první skupiny se musí omýt a zůstane nečistý do večera, neboť toto pravidlo platí pro druhou, rituálně méně nečistou skupinu mršin.
Každý, kdo nesl mršinu patřící do první skupiny si musí vyprat oděv, musí se omýt a zůstane nečistý do večera, neboť toto pravidlo platí pro druhou, rituálně méně nečistou skupinu mršin.
A nakonec, každý, kdo by konzumoval mršinu patřící do první skupiny se stane rituálně nečistým.