§ 18.2.1 Požadavky na zásnuby - Tři požadavky
Aby mohlo dojít k zásnubám, musí být splněny tři požadavky.
Učenci tyto požadavky označují jako:
1) Mohar מֹהַר - zaplacení (kupní) ceny za nevěstu
2) Ketáv כְּתָב - podepsání zásnubní smlouvy
3) Bíáh בִּיאָה - svolení
Tyto tři požadavky musí být splněny před deseti ctihodnými muži, jak je psáno ve čtvrté kapitole knihy Rút.
Těchto deset ctihodných mužů je svědky zasnoubení.
Před nimi pronáší muž, který se chce zasnoubit zásnubní přísahu, kterou vyhlašuje své zasnoubení.
Přísaha sice není nezbytně nutná, dodává ale zasnoubení větší vážnost.
Zásnuby mohou proběhnout v zastoupení, tj. jak muž, tak žena mohou delegovat svého zástupce, který je bude při obřadu zastupovat.
Mnohem vhodnější ale je, když jsou oba obřadu osobně přítomni.
Splnění všech tří požadavků v přítomnosti deseti ctihodných mužů je nezbytnou a zároveň plně dostačující podmínkou zasnoubení.
Rabíni talmudistů sice užívají stejnou terminologii jako karaimové, vyžadují ale splnění pouze jedné ze tří podmínek.
Kromě toho rabíni talmudistů slovem בִּיאָה označují pohlavní styk, ne svolení.
Talmudisté sice užívají stejnou terminologii jako karaimové, v detailech se ale liší.
Kromě jiného výkladu slova בִּיאָה se karaimové od talmudistů liší v detailech zásnubní smlouvy i v otázce kupní ceny za nevěstu.
Komentář k § 18.2.1
Kniha אדרת אליהו Plášť Elijášův zdůrazňuje důležitost přítomnosti deseti čestných mužů.
Podle knihy אדרת אליהו Plášť Elijášův plní shromáždění deseti ctihodných mužů funkci svědků.
Ve skutečnosti je ale nezbytná přítomnost pouze dvou věrohodných svědků.
Je tedy nejasné, zda kniha אדרת אליהו Plášť Elijášův považuje přítomnost deseti čestných mužů za nezbytnou podmínku zásnub, nebo pouze za přednost.
Z knihy אדרת אליהו Plášť Elijášův není jasné, zda jsou ženy považovány za plnohodnotné svědky zásnub.
Podle většiny učenců (včetně rava Elijahu ben Moše Bašjači) jsou ženy obecně považovány za plnohodnotné svědky.
Tím, že rav Elijahu ben Moše Bašjači klade důraz na přítomnost deseti ctihodných mužů, není jasné, zda za plnohodnotné svědky zásnub považuje i ženy.
Rav Áron ben Elijahu Nikomédský mladší ve své knize גן עדן definuje požadavky na zásnuby mnohem jasněji.
Rav Áron ben Elijahu tvrdí, že kritéria, která definují, kdo se může stát svědkem zásnub jsou stejná, jako obecná kritéria definující plnohodnotného svědka.
Podle rava Árona ben Elijahu je shromáždění deseti ctihodných mužů pouze jednou z možností aplikace obecných zákonů o svědcích.
V současné době podepisuje karaimskou zásnubní a svatební smlouvu zpravidla deset svědků.
Plnohodnotným svědkem může být jak muž, tak žena, pokud jsou Židé.
Nejedná se pouze o teoretickou možnost, ženy podepisují karaimské zásnubní a svatební smlouvy zcela běžně.