§ 6.1.2 Výklad výrazu Téhož dne
Dalším předmětem učených disputací je výklad veršů: Třetího měsíce potom, co Izraelci vyšli z egyptské země, téhož dne בַּיּוֹם הַזֶּה, přišli na Sínajskou poušť. Vytáhli z Refídimu, přišli na Sínajskou poušť a utábořili se v poušti; Izrael se tam utábořil naproti hoře. (2M 19:1-2)
Tyto verše jsou velmi důležité proto, že se vztahují k předání Tóry Lidu Izraele, neboť je psáno, že k předání došlo třetí den (tedy dva dni) po této události: Jdi k lidu a dnes i zítra je posvěcuj; ať si vyperou pláště, a ať jsou připraveni na třetí den, neboť třetího dne sestoupí יהוה před zraky všeho lidu na horu Sínaj. (2M 19:10-11)
Učenci, kteří jsou přesvědčeni, že Svátek týdnů není připomínkou předání Tóry Lidu Izraele, chápou termín Třetího měsíce jako odkaz na první den třetího měsíce, tj. na třetí novoluní roku.
Také termín téhož dne vykládají jako první den třetího měsíce, tj. jako třetí novoluní roku.
Podle těchto učenců došlo k předání Tóry Lidu Izraele o dva dni později, tedy třetího dne třetího měsíce.
Vzhledem k tomu, že Svátek týdnů nemůže začít dříve jak čtvrtého dne třetího měsíce, je podle těchto učenců nemožné, aby došlo k předání Tóry během Svátku týdnů. *
* Svátek týdnů připadne na čtvrtý den třetího měsíce v případě, že je první den Svátku nekvašených chlebů připadne na neděli (tj. pokud pesachová oběť připadne na sobotu večer) a pokud mají jak první, tak druhý měsíc 30 dní (tzn. dvacátého devátého dne prvního a druhého měsíce není viditelný nov).
Rav Jehošua ben Jehudah s tímto názorem nesouhlasí.
Podle něj termín Třetího měsíce na první den třetího měsíce, tj. na třetí novoluní roku neodkazuje.
Rav Jehošua ben Jehudah se domnívá, že se termín Třetího měsíce vztahuje na celý třetí měsíc.
Rav Jehošua ben Jehudah tvrdí, že kdyby se verš 2M 19:1 odkazoval na třetí novoluní roku, znamenalo by to, že od vyjití z Egypta uběhly tři měsíce, a událost zmíněná ve verši by se podle něj udála čtvrtého měsíce.
Podle rava Jehošuy ben Jehudah ale víme, že od vyjití z Egypta uběhla pouze dvě novoluní. *
* Jak rav Jehošua ben Jehudah došel k názoru, že víme, že od vyjití z Egypta uběhla pouze dvě novoluní mi není jasné.
Rav Jehošua ben Jehudah, na rozdíl od učenců, kteří nevěřili, že k תּוֹרָה מַתָּן mattán Tóráh, tedy k předání nebo darování Tóry, došlo přímo v čase, na který připadá Svátek týdnů, zastával názor, že termín Téhož dne odkazuje na den, kdy Izraelité opustili Refídim, k tomu došlo během třetího měsíce, tj. během třetího novoluní.
Tento výklad umožňuje přiřadit předání Tóry k období Svátku týdnů.