Jdi na obsah Jdi na menu
 


§ 9.4 Kde je možné stavět suku

Menšina učenců zastávala názor, že suka by měla být stavěna pouze v Jeruzalémě.
Tento názor vychází z verše: Tento
יהוה poutní svátek חַג לַיהוָה budete slavit sedm dní v roce. To je věčné ustanovení pro všechna vaše pokolení. Budete ji slavit v sedmém měsíci. Po sedm dní budete bydlet ve stáncích. Všichni narození v Izraeli budou bydlet ve stáncích. (3M 23:41-42) 
Protože pouť lze vykonat pouze do Jeruzaléma, měli podle názoru těchto učenců přebývat ve stáncích pouze ti, kdo vykonali pouť do Jeruzaléma. 

Většina učenců ale zastávala názor, že suku je nezbytné stavět i mimo Jeruzalém.
Ti to učenci opírají svůj názor o verš: Aby vaši potomci věděli, že když jsem syny Izraele vyváděl z Egypta, nechal jsem je bydlet ve stanech. Já jsem
יהוה, váš Bůh. (3M 23:43)
Z verše vyplývá, že se přikázání vztahuje i na potomky, a to i na ty, kteří budou ve vyhnanství a nebudou mít možnost vykonat pouť do Jeruzaléma.
Podle těchto učenců je přikázání vystavět suku závazné i mimo Jeruzalém.  

 

Komentář k § 9.4

Z Ezdrášova příběhu lze odvodit povinnost stavět suku i mimo Jeruzalém. 
Dozvídáme se, že představitelé rodů, kněží a levité našli zapsáno v knize Zákona, že mají po všech svých městech i v Jeruzalémě rozhlásili tuto zprávu: Vyjděte do hor a přineste ratolesti z ušlechtilých i planých oliv, z myrt, palem a listnatých stromů a postavte si přístřešky, jak je psáno. (Nehemjáš 8:15)
Skutečnost, že zpráva měla být vyhlášena ve všech městech Lidu Izraele naznačuje, že povinnost vystavět suku neplatí jen pro Jeruzalém.

Verš lze ale vykládat i tak, že povinnost platí pouze pro Jeruzalém.
Část verše Vyjděte do hor totiž může být chápána jako odkaz na hory v okolí Jeruzaléma.
To by pak znamenalo, že verš požaduje, aby obyvatelé všech měst Lidu Izraele přišli do Jeruzaléma.
Nelze vyloučit, že to je důvod, proč zastánci povinnosti stavět suku i mimo Jeruzalém verš Nehemjáš 8:15 obvykle jako důkaz svého tvrzení nepředkládají.

Ženy a povinnost výstavby suky

Povinností každého muže bylo navštívit během Svátku stánků Jeruzalém.
Proto je velmi pravděpodobné, že učenci zastávající názor, že suku je nezbytné stavět i mimo Jeruzalém, předpokládali, že mimo Jeruzalém by suky měly stavět ženy. 
Jak ale vysvětlit verš: Po sedm dní budete bydlet ve stáncích. Všichni narození (mužského pohlaví) v Izraeli budou bydlet ve stáncích. (3M 23:43), který na první pohled vylučuje všechny, kdo nejsou mužského pohlaví z Lidu Izraele?
Jednou z možných odpovědí je, že povinností
אֶזְרָח, tj. muže pocházejícího z Lidu Izraele, je přebývat v suce, zatímco ženám stačí suku postavit, není ale jejich povinností v suce přebývat. 
Někomu by se mohlo zdát zdát, že výstavba suky bez povinnosti v ní přebývat nedává smysl, verš: Aby vaši potomci věděli, že když jsem syny Izraele vyváděl z Egypta, nechal jsem je bydlet ve stanech. (3M 23:43) ale vysvětluje hlavní smysl suky a vyplývá z něj, že stačí suku pouze postavit.

Další možností je, že ženy ve skutečnosti nejsou povinny stavět suku, a že požadavek na výstavbu suk mimo Jeruzalém byl určen mužům, kteří z nějakého důvodu nemohli vykonat pouť do Jeruzaléma.
Někteří z mužů museli zůstávat ve svých bydlištích, aby zůstala chráněna.
Nelze vyloučit, že se mělo jednat o obdobné opatření jakým je tzv. druhý pesach v případě nemožnosti vykonat pouť do Jeruzaléma během svátku Pesach.
Je tedy možné že Tóra je stejně flexibilní i v případě Svátku stánků a umožňuje přebývat v suce i osobám, které nemohou vykonat pouť do Jeruzaléma.
Tato flexibilita by byla v souladu s
דעת הקרבה
 metodou odhadu (viz § 2.5), kterou používáme v případě, že nejsme schopni něco zjistit, stanovit či vykonat ideálním možným způsobem a musíme se to snažit zjistit, stanovit či vykonat nejlepším možným způsobem.