Jdi na obsah Jdi na menu
 


§ 16.14.2 Žena, která porodila - slovní spojení Setrvá v očišťování od krve

Jaký je rozdíl mezi prvními sedmi dny po porodu chlapce a následujícími třiceti třemi dny, během kterých žena setrvává v očišťování od krve?
A jaký je rozdíl mezi prvními čtrnácti dny po porodu dívky a následujícími šedesáti šesti dny, během kterých žena setrvává v očišťování od krve?

Během prvních sedmi, respektive prvních čtrnácti dnů přenáší יוֹלֶדֶת žena, která porodila rituální nečistotu stejným způsobem jako נִדָּה žena během sedmi dní (svého pravidelného) krvácení, neboť je psáno: Když žena počne a porodí chlapce, bude po sedm dní nečistá, stejně jako v době svého pravidelného krvácení. (3M 12:2)
Také v případě
יוֹלֶדֶת platí princip první krve jako v případě נִדָּה.
Osoba, která se dostane do přímého kontaktu s první krví
יוֹלֶדֶת se stává rituálně nečistou na sedm dní v případě narození chlapce nebo na čtrnáct dní v případě narození dívky.

V době očišťování od krve je יוֹלֶדֶת zdrojem mírnější formy rituální nečistoty, než během prvních sedmi dnů po porodu chlapce nebo během prvních čtrnácti dnů po porodu dívky. 
To vyplývá ze skutečnosti, že v době kdy, staří Izraelité putovali pouští, směla
יוֹלֶדֶת v době očišťování od krve pobývat v táboře. 
Na rozdíl od osob, které byly zdrojem jiných forem rituální nečistoty, jak je psáno: Přikaž synům Izraele, ať z tábora vykážou každého malomocného, každého trpícího výtokem a každého, kdo se poskvrnil při mrtvém. (4M 5:2), nemusela
יוֹלֶדֶת po sedmi dnech po porodu chlapce nebo po čtrnácti dnech po porodu dívky pobývat mimo tábor. 
Pokud by totiž nesměla pobývat v táboře, nemusela by jí Tóra výslovně zakazovat vstup do Svatyně, jak je psáno: Dokud se nevyplní doba jejího očišťování, nedotkne se ničeho svatého a nepřijde ke svatyni. (3M 12:4)
Povolení vstupu do tábora pro
יוֹלֶדֶת v době očišťování od krve je analogií k povolení vstupu do tábora pro osobu, která se očišťuje od malomocenství.
Stejně jako
יוֹלֶדֶת se i malomocný מְצֹרָע může vrátit do tábora v době svého očišťování.

Protože se יוֹלֶדֶת smí po sedmi dnech po porodu chlapce nebo po čtrnácti dnech po porodu dívky vrátit do tábora, znamená to, že se po této době stane zdrojem mírnější formy rituální nečistoty.
Někdo by si mohl myslet, že po sedmi dnech po porodu chlapce nebo po čtrnácti dnech po porodu dívky již
יוֹלֶדֶת rituální nečistotu nepřenáší vůbec, Tóra ale nepřímo říká opak: nedotkne se ničeho svatého a nepřijde ke svatyni. (3M 12:4)
Slovo
קֹדֶשׁ svaté se totiž může vztahovat na jakýkoli rituálně čistý předmět. 
Z výše uvedeného můžeme logicky odvodit, že
יוֹלֶדֶת přenáší rituální nečistotu, tj. dotykem způsobí, že se rituálně čisté předměty stanou rituálně nečistými.
Také pokud si na nějaký předmět sedne nebo lehne stane se rituálně nečistým. 
Ostatní pravidla přenosu rituální nečistoty platná pro
נִדָּה se ale na יוֹלֶדֶת nevztahují.
Předměty, na které si
יוֹלֶדֶת lehla nebo sedla se stanou rituálně nečistými, nestanou se ale zdrojem rituální nečistoty, tj. rituální nečistotu dále nepřenáší.