§ 18.4.2 Nepřípustné sňatky - Nepřípustné právně neplatné sňatky
Právně neplatný je sňatek s(e):
1) Zasnoubenou nebo vdanou ženou
2) Ženou, s níž by byl vztah incestní
3) V případě polygamního manželství se ženou, která by se stala soupeřkou/protivnicí צָרָה stávající manželky nebo manželek
4) Ženou jiného vyznání
5) Děvečkou* či otrokyní jiné osoby
* Děvečka אָמָה v tomto případě není služkou nebo otrokyní v pravém slova smyslu, jedná se spíše o manželku s jiným (nižším) nábožensko-právním postavením - poznámka překladatele
Podle učenců je zakázáno uzavřít sňatek s ženou, s níž by byl vztah incestní a také se ženou, která by se stala soupeřkou/protivnicí צָרָה stávající(ch) manželky nebo manželek.
Svůj názor opírali o skutečnost, že se o zákazu incestních vztahů i o zákazu vztahu s protivnicí צָרָה stávající manželky pojednává spolu se zákazem vztahu s manželkou jiného muže v kapitole 3M 18.
Zasnoubení a sňatek s již zasnoubenou či vdanou ženou je právně neplatný a nemá právní účinek, totéž proto podle učenců platí pro zasnoubení s ženou, s níž by byl vztah incestní i pro zasnoubení s ženou, která by se stala soupeřkou/protivnicí צָרָה stávající(ch) manželky nebo manželek.
Kapitola 3M 18 obsahuje také zákaz styku s menstruující ženou.
Učenci v tomto případě zastávají názor, že je možné se s menstruující ženou zasnoubit i oženit a to proto, že hlavním důvodem zákazu je zabránit pohlavnímu styku mezi mužem a jeho manželkou v době jejího krvácení, ne pohlavnímu styku jako takovému jako v ostatních případech.
Je nepřípustné uzavřít sňatek s ženou jiného vyznání, neboť Tóra výslovně zakazuje uzavírat sňatek se sedmi národy, které obývaly Svatou zemi před tím, než jí Jozue a Lid Izraele dobyli, jak je psáno: Nespřízníš se s nimi, nedáš svou dceru jejich synovi ani nevezmeš jejich dceru pro svého syna. (5M 7:3)
Tóra sice zmiňuje pouze sedm národů, zákaz se ale vztahuje na všechny jinověrce.
Sedm konkrétních národů bylo vyjmenováno proto, že bylo vysoce pravděpodobné, že by s nimi Izraelité po příchodu do Svaté země sňatky uzavírali.
Sňatek s jinověrcem je nejenom nepřípustný, ale také právně neplatný (viz kapitola Ezra 10) a je spojen s trestem, neboť je psáno: Podáním ruky slíbili, že své ženy propustí. Za své provinění obětovali berana. (Ezra 10:19)
Je nepřípustné uzavřít sňatek s otrokyní nebo děvečkou* jiné osoby, neboť není svéprávná a rozhodování o ní je v pravomoci jiné osoby.
To vyplývá z veršů: Kdyby někdo spal s otrokyní určenou pro jiného muže, která však dosud nebyla vyplacena ani propuštěna, bude pokutován. Nezemřou, neboť nebyla svobodná. Dotyčný přinese יהוה ke vchodu do Stanu setkávání svou oběť odškodnění, berana odškodnění. Tím beranem pak za něj kněz vykoná před יהוה obřad smíření kvůli jeho hříchu, aby mu byl hřích, jehož se dopustil, odpuštěn. (3M 19:20-22)
Muž, který by měl pohlavní styk s otrokyní nebo děvečkou* jiné osoby musí přinést oběť za hřích.
To je zásadní rozdíl oproti případu, kdy měl muž pohlavní styk se svobodnou pannou.
Pokud měl muž pohlavní styk se svobodnou pannou, musí s ní uzavřít sňatek, samozřejmě s výjimkou případu, kdy se sňatkem nesouhlasí dívčin otec, jak je psáno: Když někdo svede pannu, která nebyla zasnoubena, a vyspí se s ní, vezme si ji za ženu a dá za ni plné věno. Jestliže by se její otec rozhodně zdráhal mu ji dát, zaplatí svůdce obnos ve výši věna panen. (2M 22:15-16)
Z výše uvedeného vyplývá, že muž nemůže uzavřít sňatek s otrokyní nebo děvečkou* jiné osoby.
Stejně tak se nesmí otrok oženit se svobodnou ženou.
Za určitých okolností ale může otrok uzavřít sňatek s otrokyní, neboť je psáno: Jestliže mu jeho pán dal ženu a ta mu porodila syny nebo dcery, zůstane žena s dětmi u svého pána a on odejde sám. (2M 21:4)
* Děvečka אָמָה v tomto případě není služkou nebo otrokyní v pravém slova smyslu, jedná se spíše o manželku s jiným (nižším) nábožensko-právním postavením - poznámka překladatele