§ 16.1.3 Aplikace zákonů rituální nečistoty - konzumace rituálně nečistých potravin
Jak již bylo zmíněno Tóra vyžaduje rituální čistotu potravin, nápojů a nádob určených pro skladování nebo servírování potravin a nápojů.
Tóra například zakazuje konzumaci rituálně nečistých zvířat a věnuje zvláštní pozornost rituální čistotě nádob určených k servírování pokrmů.
Rituální čistotě potravin se věnuje i kniha Ezechiel.
Bůh přikazuje Ezechielovi, aby připravil ječné placky na lidských výkalech, tj. na rituálně nečisté substanci, rituálně znečištěné pokrmy mají symbolizovat útlak Lidu Izraele ve vyhnanství, jak je psáno: A pokud budeš chtít jíst ječné placky, upečeš si je před jejich očima na lidských výkalech. Právě tak, řekl יהוה, budou jíst synové Izraele svůj nečistý pokrm mezi pohany, kam je zaženu! (Ezechiel 4:12-13)
Příkazem šokovaný Ezechiel namítá, že nikdy nejedl nic rituálně nečistého, jak je psáno: Ach ne, יהוה, Pane můj, vykřikl jsem. V životě jsem se neposkvrnil! Odmalička až doteď jsem nikdy nejedl nic zdechlého ani rozsápaného! Nikdy jsem nevzal do úst žádnou ohavnost! (Ezechiel 4:14)
Bůh Ezechielovu námitku přijímá a dovoluje mu, aby ječné placky připravil na kravském trusu, tj. na čisté substanci, jak je psáno: Dovoluji ti místo lidských výkalů použít kravince. Budeš si dělat jídlo na nich. (Ezechiel 4:15)
Výše uvedené verše podporují tvrzení, že halacha הלכה nedoporučuje nebo dokonce zakazuje konzumaci rituálně znečištěných potravin.
Výše uvedené verše ale zároveň vyvolávají jednu velmi zajímavou otázku.
Pokud je zakázáno konzumovat rituálně znečištěné potraviny, jak je možné, že Bůh Ezechielovi přikázal, aby rituálně znečištěné potraviny konzumoval?
Proroctví, které odporuje Božímu Zákonu totiž nemůže být pravým proroctvím. *
* Zdá se, že kniha אדרת אליהו vychází právě z tohoto předpokladu. Kniha אדרת אליהו například tvrdí, že říční voda je rituálně čistá, a to navzdory skutečnosti, že v ní umírají rituálně nečistí živočichové, a to proto, že Bůh přikazuje prorokovi Eliášovi, aby se z potoka napil (1 Královská 17:4). Toto tvrzení vychází z předpokladu, že Bůh by prorokovi Eliášovi zcela jistě nenařídil, aby pil rituálně znečištěnou vodu.
Někdo by se mohl na základě výše uvedeného domnívat, že konzumace rituálně znečištěných pokrmů a nápojů je pouze nedoporučena, ale ne zcela zakázána.
S tímto názorem ale nesouhlasí přinejmenším část učenců, kteří zastávají názor, že konzumace pokrmů a nápojů obsahujících rituálně nečisté příměsi (v případě proroka Ezechiela to jsou lidské exkrementy) je Tórou jednoznačně zakázána.
Jak již bylo vysvětleno, učenci chápou verše: Jejich maso nesmíte jíst, jejich zdechliny se nedotknete. Budou pro vás nečistí. (3M 11:8) a … ohavností pro vás zůstanou. Jejich maso nesmíte jíst, jejich zdechliny se budete štítit. (3M 11:11) jako zákaz konzumace čehokoli co pochází z živočicha, jehož zdechlina je rituálně nečistá, tj. nejenom jako zákaz konzumace masa.
O to víc je zakázáno konzumovat cokoli co pochází z člověka (například lidské exkrementy), neboť lidská mrtvola je rituálně mnohem více nečistá než mršina rituálně nečistého zvířete.
Je ale možné, že se učenci mýlili, když verše: Jejich maso nesmíte jíst, jejich zdechliny se nedotknete. Budou pro vás nečistí. (3M 11:8) a … ohavností pro vás zůstanou. Jejich maso nesmíte jíst, jejich zdechliny se budete štítit. (3M 11:11) chápali jako zákaz konzumace čehokoli co pochází z nečistých tvorů.
I kdyby se ale učenci mýlili, nelze popřít skutečnost, že prorok Ezechiel považoval lidské exkrementy za rituálně nečisté.
Ten, kdo zastává názor, že výše uvedené verše nezakazují cokoli, co pochází z rituálně nečistých tvorů by měl své tvrzení opřít o nějaký jiný verš, ze kterého by prorok Ezechiel mohl dojít k závěru, že to, co vychází z rituálně nečistých tvorů je samo o sobě rituálně nečisté.
Já osobně se domnívám, že takový verš neexistuje.
Někdo by zase mohl dojít k závěru, že je sice zakázáno konzumovat cokoli co pochází z rituálně nečistých tvorů, ale že proroctví může obsahovat dočasné zrušení zákazu pro určitou konkrétní osobu.
Tento komplikovaný výklad by ale byl jen velmi těžko obhajitelný, a proto ho považuji za velmi nepravděpodobný.
Je naopak velmi pravděpodobné, že se prorok Ezechiel neobával toho, že by měl konzumovat lidské výkaly jako takové, spíše se obával, že mohou kontaminovat pokrm, který na ohni z nich bude připravovat.
A protože neexistuje žádný přímý zákaz konzumovat pokrmy a nápoje znečištěné kontaktem s něčím rituálně nečistým, tj. konzumovat pokrmy, které samy o sobě nepochází z mršin nebo z rituálně nečistých tvorů, je možné, že prorok Ezechiel dostal příkaz konzumovat chléb znečištěný kontaktem s lidskými výkaly, tj. konzumovat chléb, který se obecné nedoporučuje konzumovat, ale jehož konzumace není výslovně zakázána.
Také tento názor má svou slabou stránku, neboť cokoli, co pochází z rituálně nečistého zvířete, je sice také rituálně nečisté, nepřenáší to ale rituální nečistotu tak jako mršina nebo mrtvola.
Rav Elijahu ben Moše Bašjači zastával názor, že pokrmy a nápoje mohou být rituálně znečištěny i rituálně nečistými předměty, které na osoby a jiné předměty rituální nečistotu nepřenáší.
Pokud přijmeme výklad rava Elijahu ben Moše Bašjači, je výše diskutovaný problém vyřešen.