Jdi na obsah Jdi na menu
 


§ 16.16.3 Nečistota mrtvoly - přenos

Nečistota mrtvoly טֻמְאָת מֵת může být přenesena jedním z následujících způsobů:

1) Dotykem, tj. přímým kontaktem s mrtvolou nebo prostřednictvím mezičlánku, který rituální nečistotu přenáší.

2) Přenášením mrtvoly, a to v případě, že je mrtvola přenášena pomocí mezičlánku, který rituální nečistotu nepřenáší.
Písmo svaté sice výslovně neuvádí, že ten, kdo přenáší lidskou mrtvolu se stává rituálně nečistým, uvádí ale, že se stává rituálně nečistým ten, kdo přenáší mrtvolu zvířecí.
Pokud se stává rituálně nečistým ten, kdo přenáší mrtvolu zvířecí, o to víc se musí stát rituálně nečistým ten, kdo přenáší mrtvolu lidskou.

3) Přítomností v prostoru, kde se nachází mrtvola.

Přenosem rituální nečistoty dotykem, tj. přímým kontaktem nebo prostřednictvím mezičlánku i přenosem rituální nečistoty přenášením jsme se již zabývali v předchozích kapitolách.
V této kapitole se proto zaměříme na přenos rituální nečistoty v uzavřených prostorách.
Tóra nás informuje: Toto je zákon o člověku, který by zemřel ve stanu: Kdokoli do toho stanu vejde a kdokoli v něm je, bude nečistý po sedm dní. (4M 19:14)

Tóra sice ve výše uvedeném verši zmiňuje mrtvolu nacházející se uvnitř stanu, stejné pravidlo ale platí pro jakýkoli uzavřený prostor.
Stejným způsobem přenáší rituální nečistotu typu
טֻמְאָת מֵת i mrtvola nacházející se v domě.
Tóra zmiňuje stan proto, že v době vydání tohoto zákona putovali Izraelité pouští a ve stanech.
Mrtvola nacházející se ve stanu byla tedy nejběžnějším případem, se kterým se Izraelité setkávali.

Mezi domem a stanem, ve kterých se nachází mrtvola, ale existuje jeden rozdíl.
Zatímco v případě stanu přikazuje Tóra stan rituálně očistit, jak je psáno: Někdo čistý pak vezme yzop, namočí jej ve vodě a postříká onen stan, všechno nádobí i všechny lidi, kteří tam byli. (4M 19:18), v případě domu rituální očistu nepřikazuje.
V případě domu se stávají rituálně nečistými pouze věci typu
כְּלִי, dům jako takový se rituálně nečistým nestává.

Stan je pohledem hebrejštiny chápán jako předmět typu כְּלִי, tj. předmět, který není pevně spojen se zemí, proto vyžaduje rituální očistu.
Pokud má nějaká stavba střechu, ale nemá stěny, rituální nečistotu přenáší.
Jak dům, tak stan musí mít proporce obydlí, například prodejní stánky za obydlí považovány nejsou.
Pokud má stavba zdi, ale nemá strop, například nádvoří, k přenosu rituální nečistoty typu
טֻמְאָת מֵת nedochází.

Tóra dále upřesňuje, že se ve stanu, ve kterém se nachází mrtvola stane rituálně nečistým každý nezakrytý, neuzavřený, respektive otevřený předmět typu כְּלִי, jak je psáno: A každá otevřená nádoba וְכֹל כְּלִי פָתוּחַ v tom stanu, která není uzavřena poklicí, bude nečistá. (Nu 19:15)
Slovo
פָתוּחַ lze překládat v závislosti na kontextu jako nezamčený, odemčený, nezakrytý, odkrytý, neuzavřený nebo otevřený.
Například prorok Ezechiel užívá slovo
פְּתוּחָה v sousloví tasený meč, jak je psáno: Meč je vytasený a připravený zabíjet. (Ezechiel 21:33)
V každém případě platí, že se zakrytý nebo uzavřený předmět typu
כְּלִי nestává ve stanu, ve kterém se nachází mrtvola rituálně nečistým nečistotou typu טֻמְאָת מֵת, je tomu tak proto, že je považován za uzavřený nebo zakrytý a tím i oddělený od zbytku obydlí. 
Ze stejného důvodu se nestanou rituálně nečistými například předměty uzamčené v truhle.
A stejně tak i v rakvi uzavřená nebo jinak zakrytá mrtvola nepřenáší rituální nečistotu typu
טֻמְאָת מֵת na zbytek domu, neboť se nachází v odděleném prostoru. 
Pokud jde o zakrytí, je potřeba odlišovat jeho dva typy:

1) Zakrytí materiálem, který přenáší rituální nečistotu a přímo se dotýká předmětu, který zakrývá.
Tato krycí vrstva sice na zakrytý předmět přenáší rituální nečistotu, ne však rituální nečistotu typu
טֻמְאָת מֵת, pouze běžný typ jednodenní rituální nečistoty. 
Je tomu tak proto, že jakýkoli rituálně nečistý předmět přenáší pouze jednodenní rituální nečistotu, jak je psáno: Čehokoli se nečistý dotkne, bude nečisté, a kdokoli se toho dotkne, bude nečistý až do večera. (4M 19:22)
Znamená to tedy, že se krycí vrstva přenášející rituální nečistotu sice stane 
מֵת טָמֵא, na předmět, který zakrývá ale přenese pouze jednodenní rituální nečistotu.

2) Zakrytí materiálem, který nepřenáší rituální nečistotu nebo zakrytí materiálem, který rituální nečistotu přenáší ale je od předmětu, který zakrývá oddělen předmětem, který rituální nečistotu nepřenáší.
V tomto případě je věc, kterou krycí vrstva zakrývá zcela rituálně čistá.

Zákon o zakrývání věcí mám umožňuje lépe pochopit, kdy jsou dvě obydlí považována za dva samostatné prostory a kdy za jeden jediný prostor.
Pokud se jedno obydlí nachází na druhém
(například byty v panelovém domě - poznámka překladatele) a jsou od sebe odděleny stropem, jedná se o dva samostatné prostory.
Obydlí stojící těsně vedle sebe, která jsou vzájemně oddělena neprůchodnou stěnou jsou také považována za dva samostatné prostory.
Jedná se o analogii k uzamčené truhle.
Pokud se tedy nachází mrtvola v jednom z těchto dvou obydlí, nezpůsobí rituální nečistotu osob nebo předmětů nacházejících se v druhém z těchto dvou obydlí.
Obydlí, která jsou oddělena stěnou s neuzavřeným průchodem nebo stěnou s otevřeným oknem jsou považována za jeden prostor.
Jedná se o analogii k nezakryté nádobě.