§ 16.12.3 Zákony týkající se sedmidenního krvácení - první krev
Mnoho učenců označovalo krev prvního dne krvetoku termínem první krev.
První krev je důvodem, proč žena trpící výtokem krve z pohlavního orgánu zůstává rituálně nečistou po sedm dní.
Krev z následujících dní krvácení působí pouze jednodenní rituální znečištění.
První krev je důvodem, proč žena trpící výtokem krve z pohlavního orgánu zůstává rituálně nečistou po sedm dní bez ohledu na to, jak dlouho krvácí.
Pokud by krev prvního dne krvetoku působila pouze jednodenní rituální znečištění, byla by žena rituálně nečistou pouze po dobu krvácení, ne po dobu sedmi dní, jak přikazuje Tóra.
A naopak, pokud by sedmidenní rituální znečištění působila i krev následujících dní krvetoku, zůstala by žena rituálně nečistou ještě sedm dní poté, co krvetok ustal, nikoli pouze sedm dní od prvního dne krvácení, jak přikazuje Tóra.
Z výše uvedeného vyplývá, že zdrojem sedmidenní rituální nečistoty je pouze první krev.
Výraz נִדָּתָהּ její krvácení odkazuje na první krev.
Například když nám Tóra říká: Jestliže s ní ovšem někdo spal a její krvácení se ocitlo na něm, bude nečistý po sedm dní. Také každé lůžko, na němž by ležel, bude nečisté. (3M 15:24), má na mysli případ, kdy muž leží s ženou během prvního dne jejího krvácení a dostane se do přímého kontaktu s její menstruační krví.
Výše uvedený verš má na mysli první krev hned z několika důvodů.
Za prvé nám neříká: Jestliže s ní ovšem někdo spal, bude nečistý po sedm dní, ale: Jestliže s ní ovšem někdo spal a její krvácení se ocitlo na něm, bude nečistý po sedm dní, tj. výslovně zdůrazňuje, že musí dojít ke kontaktu s první krví.
Za druhé muže, který by spal úmyslně se ženou během jejího krvácení čeká velmi přísný trest, bude (i se ženou) vyobcován ze svého lidu, neboť je psáno: Kdokoli by spal se ženou při jejím krvácení a obcoval by s ní, takový obnažil její krvácení a ona to dovolila. Oba ať jsou vyvrženi ze svého lidu. (3M 20:18)
Ve verši 3M 15:24 není trest vyobcování zmíněn, neboť pojednává o případu, kdy muž spí se ženou a ta začala během pohlavního styku krvácet, tj. se ženou, která před pohlavním stykem nevěděla, že začne během pohlavního styku krvácet.
V tomto případě nejsou muž ani žena potrestáni, protože nejednali s úmyslem porušit zákon.
A za třetí, pokud by se verš 3M 15:24 vztahoval i na dobu po prvním dni krvácení, znamenalo by to, že muž, který spal s ženou po prvním dni jejího krvácení by byl rituálně nečistý i v době, kdy už by žena byla rituálně čistou.
Většina učenců zastávala názor, že je nelogické, aby byl muž rituálně nečistým v době, kdy už je žena, jako zdroj rituální nečistoty, rituálně čistou.
Pokud přijmeme předpoklad, že se ten, kdo měl pohlavní styk s ženou, která v průběhu pohlavního styku začala krvácet, stává kvůli kontaktu s první krví rituálně nečistým na dobu sedmi dní, měli bychom přijmout i předpoklad, že se na sedm dní stává rituálně nečistý i ten, kdo přišel do přímého kontaktu s první krví a neměl s krvácející ženou pohlavní styk.
Naopak ten, kdo by se dotkl krvácející ženy nebo přišel do přímého kontaktu s její krví po prvním dni jejího krvácení se stává rituálně nečistým pouze na dobu jednoho dne, neboť je psáno: Trpí-li žena výtokem krve z těla, bude kvůli svému krvácení oddělena po sedm dní. Každý, kdo se jí dotkne, bude nečistý až do večera. (3M 15:19)
Stejně jako v případě dotyku, přenáší žena během prvního dne krvácení těžší formu rituální nečistoty také sezením a ležením, během následujících dní krvácení pak sezením a ležením přenáší pouze mírnější formu rituální nečistoty.
Vše, na čem krvácející žena během prvního dne svého krvácení seděla nebo ležela se stává rituálně nečistým na dobu sedmi dní, neboť je psáno: Všechno, na čem by během svého krvácení ležela, bude nečisté; rovněž všechno, na čem by seděla, bude nečisté. (3M 15:20)
Tento verš se vztahuje pouze k prvnímu dni krvácení, neboť je použit výraz během svého krvácení.
Následující verše už ale výraz typu během … krvácení neobsahují: Kdokoli by se dotkl jejího lůžka, vypere si oděv, omyje se vodou a bude nečistý až do večera. Kdokoli by se dotkl něčeho, na čem seděla, vypere si oděv, omyje se vodou a bude nečistý až do večera. (3M 15:21-22)
Můžeme tedy dojít k logickému závěru, že vše, na čem krvácející žena ve dnech následujících po prvním dni svého krvácení seděla nebo ležela se stává rituálně nečistým pouze na jeden den a přenáší pouze jednodenní rituální nečistotu.
Komentář k § 16.12.3
Koncept první krve vyvolává několik zajímavých otázek.
Připomeňme si, že učenci, kteří podporovali koncept první krve, tvrdili, že krvácející žena je rituálně nečistá po sedm dní právě kvůli první krvi.
Argumentem podporujícím toto tvrzení je skutečnost, že krvácející žena je rituálně nečistá po sedm dní bez ohledu na to, jak dlouho krvácí.
Znamená to tedy, že zdrojem rituální nečistoty je krev, ne žena.
Existují ale i jiná sedmidenní období rituální nečistoty, jejichž zdrojem jsou rituálně nečisté osoby a krvácení je pouze znamením rituálního znečištění.
Přinejmenším podle knihy אדרת אליהו Plášť Elijášův zůstává זָבָה žena trpící výtokem krve mimo své pravidelné krvácení rituálně nečistou sedm dní poté, co krvácení ustalo.
Koncept poslední krve, tj. koncept krve posledního dne krvácení, která je zdrojem sedmidenní nečistoty, ale nikdo nepodporuje.
Žena trpící výtokem krve mimo své pravidelné krvácení přenáší jak během prvního dne svého krvácení, tak během posledního dne svého krvácení pouze jednodenní rituální nečistotu (alespoň podle názoru některých z našich učenců).
To samé platí pro muže trpícího výtokem z pohlavního údu.
To je možná důvodem proč kniha גן עדן zastává ve věci předmětů, na kterých ležel(a) nebo seděl(a) muž trpící výtokem z pohlavního údu nebo žena trpící výtokem krve mimo své pravidelné krvácení jiný názor než kniha אדרת אליהו.
Kniha גן עדן zastává názor, že předmět, na kterém ležel(a) muž trpící výtokem z pohlavního údu nebo žena trpící výtokem krve mimo své pravidelné krvácení je rituálně nečistý (silněji) jeden den a (mírněji) dalších sedm dní, teprve pak se stane rituálně čistým. *
V praxi to znamená, že je předmět rituálně nečistý po dobu osm dní.
Odpovídá to tedy rituální nečistotě muže trpícího výtokem z pohlavního údu nebo ženy trpící výtokem krve mimo své pravidelné krvácení, tj. muž zůstává rituálně nečistým po celou dobu výtoku a žena po celou dobu svého krvácení a dále pak ještě sedm dní poté co ustal(o) výtok nebo krvácení.
Podle knihy גן עדן je tedy potřeba na muže trpícího výtokem z pohlavního údu a na předmět na kterém seděl nebo ležel pohlížet obdobně jako na krvácející ženu a předmět na kterém seděla nebo ležela.
* Pravidlo vychází z verše: Když bude od svého výtoku uzdravena, napočítá ještě sedm dní a potom bude čistá. (3M 15:28)