§ 16.9 Přenášení mršiny
Manipulace s mršinami určitých druhů živočichů (zejména pak jejich nošení nebo přenášení) je zdrojem rituální nečistoty, neboť je psáno: Kdokoli by nesl jejich zdechlinu, vypere svůj oděv a bude nečistý až do večera. (3M 11:28)
Druhy mršin, ze kterých se rituální nečistota přenáší, byly definovány v kapitole § 16.6.
Nyní se zaměříme na to, co znamená nosit mršinu.
V první řadě musíme definovat, jako se liší nošení nebo přenášení mršiny od dotýkání se mršiny, neboť Tóra tyto dvě činnosti odlišuje: Kdokoli se dotkne jejich zdechliny, bude nečistý až do večera. Kdokoli by nesl něco z jejich zdechliny, vypere svůj oděv a bude nečistý až do večera. (3M 11:24-25)
Někdo by mohl tvrdit, že se nošení mršiny od dotýkání se mršiny liší tím, že dotek vyžaduje přímí kontakt člověka s mršinou, zatímco nošení, přímý kontakt nevyžaduje, neboť může být vykonáno pomocí nástrojů jako jsou například pytle, tyče nebo nosítka.
V kapitole § 16.6 jsme se ale dozvěděli, že se v případě přenosu rituální nečistoty za dotek považuje jak přímý kontakt, tak nepřímý kontakt prostřednictvím mezičlánku.
To je důvodem, proč potřebujeme přesnější definici nošení.
Jak již bylo zmíněno, v případě dotyku může být rituální nečistota טֻמְאָה přenášena i prostřednictvím mezičlánku (prostředníka), který se sám může stát rituálně nečistým, tj. může být přenášena i nepřímým kontaktem.
Z výše uvedeného vyplývá, že se nošení nebo přenášení mršiny liší od dotýkání se mršiny tím, že ten, kdo nese mršinu pomocí jakéhokoli typu mezičlánku se stává rituálně nečistým, bez ohledu na to, zda se mezičlánek sám o sobě stane nebo nestane rituálně nečistým.
V případě dotýkání se mršiny dojde k přenosu rituální nečistoty pouze v případě, že se stane rituálně nečistým i mezičlánek, tj. že se mezičlánek může stát rituálně nečistým.