Jdi na obsah Jdi na menu
 


§ 18.8.1 Levirátní sňatek

Pokud zemře nějaký muž, aniž by se mu narodil syn, musí se podle Tóry jeho אָח bratr oženit se jeho ženou a zplodit mu s ní syna. 
Prvorozený syn vzešlý z tohoto svazku ponese jméno zesnulého muže, aby jeho jméno nevymizelo z Izraele, jak je psáno: Když budou bratři bydlet pospolu a jeden z nich zemře, aniž by měl syna, neprovdá se žena zesnulého ven z rodiny, za cizího muže. Ať se s ní spojí její švagr; ten ať si ji vezme za ženu, aby splnil švagrovskou povinnost. Prvorozený, jehož mu porodí, pak ponese jméno onoho zesnulého bratra, aby jeho jméno nevymizelo z Izraele. (5M 25:5-6)
Tato povinnost se označuje jako jíbúm
יִיבּוּם levirátní sňatek.

 

Většina učenců zastává názor, že se povinnost uzavřít levirátní sňatek vztahuje obecně na příbuzného, ne přímo na sourozence.
Prvním důvodem je skutečnost, že význam hebrejského slova
אָח bratr zahrnuje jak sourozence, tak příbuzného v širším slova smyslu nebo dokonce v ještě širším slova smyslu Izraelitu, jak je například psáno: Když uvidíš osla nebo býka svého bratra, jak leží na cestě, nebuď lhostejný. (5M 22:4)
Druhým důvodem je skutečnost, že zákony krvesmilstva zakazují vztah muže s manželkou je bratra, proto by povinnost uzavřít levirátní sňatek neměl mít sourozenec, ale někdo blízký, kdo není sourozencem zesnulého muže.
Například s Rút měl povinnost uzavřít levirátní sňatek nejbližší příbuzný jejího zesnulého bratra, v textu je nazván hebrejským slovem goél
גֹּאֵל, jak je psáno: Ano, je pravda, že jsem příbuzný; je tu ale ještě bližší příbuzný než já. (Rút 3:12)
Poté co tento příbuzný vyvázal z povinnosti, mohl jí splnit další blízký příbuzný
גֹּאֵל jejího zesnulého manžela Boáz, jak je psáno: Načež ten příbuzný řekl: Tak to ho vykoupit nemohu, vždyť bych ohrozil vlastní dědictví! Vykup to pole místo mě; já nemohu. (Rút 4:6)
Učenci poznamenávají, že v Tóře je zmíněn případ, kdy si vzal bratr vdovu svého zesnulého bratra, tímto bratrem - sourozencem byl Judův syn Onan, který splnil povinnost levirátního sňatku a vzal si manželku svého zesnulého bratra Támar. 
K tomuto sňatku ale došlu v době před darováním Tóry, tj. v době před vydáním zákazu mít vztah s manželkou bratra.