Jdi na obsah Jdi na menu
 


§ 2.5 Metoda odhadu

§ 2.5.1 Metoda odhadu jako obecné pravidlo

 

V případě, že nejsme schopni něco zjistit, stanovit či vykonat ideálním možným způsobem, musíme se snažit to zjistit, stanovit či vykonat nejlepším možným způsobem prostřednictvím metody odhadu דעת הקרבה. *

 

* Viz. § 1.1 1

 

Například, pokud není pro vysokou oblačnost možné stanovit počátek nové měsíce na základě přímého pozorování novoluní, lze využit pro stanovení počátku nového měsíce astronomické výpočty.
Metodu odhadu je možné využít jako obecné pravidlo jak pro světské, tak i pro nábožensko-právní záležitosti.
Karaimští učenci předložili mnoho příkladů využití metody odhadu jako řešení světských i nábožensko-právních problémů.

 

Začneme využitím metody odhadu při řešení světských záležitostí.

 

Většina z nás jí jídlo připravené jinou osobou, a to, aniž bychom si byli zcela jisti, že neobsahuje nějaké jedovaté nebo jinak nebezpečné přísady.
V tomto případě stav pokrmu odhadujeme.

 

Mnoho lidí emigruje do vzdálených zemí s nadějí na výrazné zlepšení své ekonomické situace, a to pouze na základě informací z doslechu.
Také v tomto případě činí své rozhodnutí na základě odhadu, neboť si svým úspěchem v cizí zemi nemohou být jisti.

 

Pokud nějaký člověk vyšle své syny nebo část svého majetku na nějaké místo, je v klidu poté co uvidí nějaký důkaz toho že synové nebo majetek na dané místo v pořádku dorazili.
I v tomto případě je v klidu na základě odhadu stavu věcí.

 

A nyní přejděme k využití metody odhadu při řešení nábožensko-právních ustanovení.

 

Z verše 3M 19:6 se dozvídáme, že pokojnou oběť lze jíst pouze v den obětování a v den po dni obětování.
Z verše 3M 7:19 se zase dozvídáme, že se nesmí jíst maso, které přišlo do styku s něčím nečistým.
Tóra dovoluje konzumovat pokojnou oběť nejenom v den, kdy byla obětována ale i v den, který po dni obětování následuje; vychází tedy z předpokladu, že pokojná oběť zůstane rituálně čistá i během dne, který následuje po dni oběti, a to i když nelze během první noci znečištění zcela zabránit.
Nicméně, třetího dne je již konzumace pokojné oběti zakázána, neboť v tuto dobu je již velmi pravděpodobné, že stala rituálně nečistou.
V tomto případě využívá Tóra metodu odhadu; odhaduje, že pravděpodobnost rituálního znečištění oběti během první noci je velmi malá, zatímco pravděpodobnost rituálního znečištění oběti během druhého dne a druhé noci výrazně roste. **

 

** Tóra sice přímo nezdůvodňuje zákaz konzumace pokojné oběti během třetího dne vysokou pravděpodobností jejího rituálního znečištění; učenci ale předpokládají, že důvodem zákazu je právě vysoké riziko jejího rituálního znečištění. Jejich předpoklad vychází z veršů 3M 7:17-19, podle kterých má být maso znečištěné kontaktem s něčím nečistým i maso pokojné oběti, které zbylo do třetího dne po dni obětování zlikvidováno stejným způsobem, tedy spálením v ohni.

 

Většina z nás konzumuje maso, které pochází ze zvířete, které jsme neporazili sami, tedy ze zvířete, které bylo poraženo osobou na jejíž odbornost spoléháme.
I v tomto případě využíváme metodu odhadu; na základě našeho odhadu spoléháme na to, že byla porážka provedena v souladu s předpisy, a to i když si tím nemůžeme být zcela jisti.

 

Nejnázornějším příkladem užití metody odhadu zmíněným Tórou je vynesení soudního výroku na základě dvou nebo tří svědků. ***
Pokud by svědectví bylo dokonalým indikátorem viny či neviny, byl by vyžadován pouze jeden svědek.
Nicméně Tóra předpokládá, že soudce užije k určení viny či neviny metodu odhadu; a aby byl odhad co nejpřesnější, je vyžadováno svědectví nejméně dvou svědků.

 

*** 5M 19:15

 

V případě, že nějaká מצוה nemůže být plněna v ideální podobě, měli bychom pomocí metody odhadu najít nejideálnější možnou podobu jejího plnění.

Podle karaimských učenců lze tuto metodu využít i v případě stanovení počátku nového měsíce.

 

 

§ 2.5.2 Stanovení počátku nového měsíce pomocí metody odhadu

 

Metoda odhadu nám umožnuje stanovit počátek nového měsíce na základě astronomických výpočtů v případech, kdy přímé pozorování novoluní není možné.
Astronomické výpočty nám poskytnou informace o novoluní i v případě, že není srpek nového měsíce viditelný pro vysokou oblačnost nebo z nějakého jiného důvodu.
Nicméně tyto astronomické výpočty nedokáží poskytnout absolutně přesné informace o viditelnosti novoluní; poskytují pouze informaci o tom, kdy bude viditelnost novoluní nejpravděpodobnější.
Výpočtem stanovený počátek nového měsíce lze považovat za počátek nového měsíce do doby, než bude prokázáno, že byl počátkem nového měsíce nějaký jiný den. 
Existují totiž metody, pomocí kterých lze zpětně přesně počátek nového měsíce určit.

 

Komplikace může nastat čas od času v případě יום תרועה, který připadá na první den sedmého měsíce; pokud nemůžeme stanovit počátek sedmého měsíce přímím pozorováním, je potřeba slavit tento svátek dva dni (ne více neboť měsíc může trvat pouze 29 nebo 30 dní), abychom náhodou nezhřešili tím, že svátek znesvětíme.