Jdi na obsah Jdi na menu
 


§ 2.8 Stanovení počátku roku a Ávív

Pokud je nalezen ječmen ve stádiu zralosti אָבִיב v době před pozorováním novoluní (během 12 měsíce), začíná nový rok současně s počátkem nového měsíce.
Pokud
אָבִיב nalezen není, přidáváme 13 měsíc.

 

 

§ 2.8.1 Jak byl stanovován počátek roku před darováním a po darování Tóry

 

Je neoddiskutovatelné, že od doby, kdy jsme na hoře Sinaj obdrželi Tóru, stanovujeme počátek prvního měsíce roku podle אָבִיב

 

Za prvé proto, že je psáno: Zachovávej měsíc אָבִיב, kdy budeš יהוה, svému Bohu, slavit Hod beránka. Oné noci v měsíci אָבִיב vás přece יהוה, váš Bůh vyvedl z Egypta. (5M 16:1) *
Z přikázání - Zachovávej měsíc
אָבִיב - vyplývá povinnost stanovit počátek prvního měsíce podle אָבִיב, tedy ječmene ve stádiu zralosti אָבִיב.

 

* Jak již bylo uvedeno dříve, tento měsíc je prvním měsícem našeho roku: Tento měsíc bude pro vás začátkem měsíců. Bude pro vás prvním měsícem v roce. (2M 12:2)

 

Za druhé, víme, že snopek ječmene עֹמֶר musí být nabízen Věčnému ve správný čas (v den po (prvním) Šabatu (tj. v neděli) pesachového týdne); v tu dobu již musí být ječmen zralý a připravený k obětování.
Jako první měsíc musí být stanoven měsíc, následující po měsíci během, něhož dozrál ječmen; pokud by tomu tak nebylo, nemohl by být snopek ječmene
עֹמֶר nabídnut ve správný čas.

 

To, jak byl stanovován počátek roku v dobách před darováním Tóry na hoře Sinaj není zcela jasné.
V První knize Mojžíšově se dočteme, že slunce, měsíc a hvězdy budou na znamení časů, dnů a let. (1M 1:14)
Někteří z učenců se domnívají, že verš zmiňující světla na nebeské klenbě sloužící jako znamení časů, dnů a let odkazuje na způsob stanovování počátku roku v dobách před darováním Tóry na hoře Sinaj.
Podle těchto učenců se v předsinajských dobách stanovoval počátek nového roku podle pohybu slunce. **
Jiní učenci naopak zastávali názor, že se počátek roku stanovoval podle zralosti ječmene již v předsinajských dobách.

 

** Samozřejmě dnes bychom lunární cyklus popsali jako pohyb země kolem slunce ne obráceně.

 

Jiná část učenců zase věří, že metoda stanovování počátku roku podle pohybu slunce je využitelná i posinajské době, neboť zralost ječmene závisí na ročním období, a tedy nepřímo na pohybu slunce; proto podle nich verš 1M 1:14 odkazuje jak na předsinajský, tak i na posinajský systém stanovování počátku roku.

 

V každém případě se ale všichni učenci shodují na tom, že v posinajské době musí být počátek roku stanovován na základě ječmene ve stádiu zralosti אָבִיב.

 

 

§ 2.8.2 Kde je potřeba ječmen ve stádiu zralosti אָבִיב hledat

 

Mojžíš sice Izraelity informoval o tom, že vyjdou z Egypta v měsíci אָבִיב (2M 13:4); ječmen ve stádiu zralosti אָבִיב ale musí být nalezen ve Svaté zemi.
Mojžíš totiž ve verši 2M 13:5 Izraelity nepřímo informuje, že se ječmen dozrál do stádia zralosti
אָבִיב ve Svaté zemi.
Neboť je psáno: Až tě
יהוה přivede do země Kanaánců, Chetejců, Emorejců, Hivejců a Jebusejců, o níž přísahal tvým otcům, že ti ji dá, do země oplývající mlékem a medem, budete v tento měsíc (tj. měsíc אָבִיב) konat tento obřad.
Z verše jasně vyplývá, že má Mojžíš na mysli
אָבִיב ve Svaté zemi, ne v Egyptě.

 

První měsíc roku musí být stanoven podle ječmene ve stádiu zralosti אביב i proto, aby mohl být během svátku חג המצות nabídnut Věčnému snopek ječmene - עמר, a aby byl kalendář synchronizován se zemědělským cyklem ve Svaté zemi.
První měsíc roku nelze stanovit podle zralosti ječmene v Egyptě, protože egyptský zemědělský cyklus neodpovídá zemědělskému cyklu ve Svaté zemi.

 

Komentář k § 2.8.2

 

Čtenáři se může zdát zvláštní, že počátek nového měsíce stanovujeme podle viditelnosti novoluní v místě pozorování (tedy i mimo Svatou zemi), zatímco počátek nového roku stanovujeme na základě zralosti ječmene ve Svaté zemi.
Vzhledem k tomu, že nám Tóra výslovně nepřikazuje stanovování, respektive způsob stanovování nového měsíce, učenci předpokládají, že se jedná metodou užívanou a obecně známou v předsinajských dobách.
Není proto překvapující, že tato metoda není podmíněna pozorováním novoluní ve Svaté zemi.
Pokud jde ale o stanovení počátku roku, přikazuje nám Tóra stanovovat nový rok podle zralosti ječmene ve Svaté zemi (5M 16:1).
Způsob stanovení počátku roku byl na rozdíl od stanovení počátku měsíce předefinován na hoře Sinaj. 
Proto nemají karaimští učenci problém s tvrzením, že nový měsíc má být stanovován na základě místního pozorování, zatímco počátek roku má být stanovován podle zralosti ječmene v Zemi Izraelské.

 

 

§ 2.8.3 Určení stádia zralosti ječmene אָבִיב

 

Slovo אָבִיב označuje stádium zralosti stébla a klasu ječmene.
Ječmen prochází třemi stádii zralosti.
V prvním stádiu je ječmen zelený a má vysoký obsah vody.
V druhém stádiu dosáhne zrno plné velikosti, stéblo a klas začínají zlátnout a obsah vody se snižuje; toto stádium zralosti označujeme jako
אָבִיב.
V třetím stádiu jsou již stébla a klasy vyschlé a zcela zlatavé; v této fázi vývoje je ječmen zralý a připravený ke sklizni.

 

Toto rozdělení vývojových stádií zralosti vychází z Písma svatého.
Je psáno, že sedmou egyptskou ranou bylo krupobití.
Tóra nás v souvislosti s krupobitím informuje: Potlučen byl len a ječmen, protože ječmen byl už v klasech
אָבִיב a len nasazoval tobolky. Pšenice a špalda však potlučeny nebyly, protože jsou pozdní. (2M 9:31-32)
Z veršů vyplývá, že pokud by byl ječmen v době krupobití ještě zelený, tj. pokud by byl ve fenologických fázích vzcházení, sloupkování, metání nebo kvetení (což jsou etapy prvního stádia zralosti), ohnul by se k zemi a vrátil by se po krupobití do původní polohy, tedy nebyl by slovy Tóry potlučen.
Neboť jak nás informuje Tóra pšenice a špalda, které byly v tomto stádiu vývoje potlučeny nebyly.
Protože byl ale ječmen v druhém stádiu vývoje, tedy ve stádiu
אָבִיב, nebo ve středím stádiu vývoje, byl potlučen, tj. nebyl schopen vrácení se do polohy a dalšího růstu.
To znamená, že termín
אָבִיב musí označovat buď druhé nebo třetí stádium vývoje.

 

Kromě toho víme, že zrno ječmene ve stádiu zralosti אביב může být praženo a přineseno jako moučná oběť z prvotin: Přinášíš-li יהוה darem moučnou oběť z prvotin, přines k této oběti drcené zrní z čerstvých klasů אביב pražených na ohni. (3M 2:14)
Je obecně známo, že nejlepší pražené ječné zrno je právě z ječmene ve stádiu zralosti
אביב.

 

Ve třetím stádiu zralosti je ječmen připraven ke sklizni.
Přeměna druhého stupně zralosti na stupeň třetí trvá dva až tři týdny.
Ječmen musí být ve stádiu zralosti
אביב kolem počátku prvního měsíce, tj. dva až tři týdny před svátkem חג המצות, který začíná patnáctého dne prvního měsíce.
Všechny tyto skutečnosti dokazují, že
אָבִיב je druhé stádium zralosti ječmene; pouze v tomto stádiu vývoje dosáhne ječmen za dva až tři týdny tedy v době svátku חג המצות plné zralosti.

 

§ 2.8.4 Talmudistický kalendář

 

Rav Elijahu Bašjači poznamenává, že v jeho době bylo pro karaimské komunity ležící daleko od Svaté země velmi obtížné stanovovat počátek roku podle ječmene ve stádiu zralosti אביב, proto tyto komunity postupně přejaly talmudistický systém kalkulace přechodného roku. *
Zároveň ale poznamenává, že karaimské komunity v Zemi Izraelské a v zemích ležících v blízkosti Svaté země, například v Egyptě, stanovovaly počátek roku podle ječmene ve stádiu zralosti
אביב.

 

* Přechodný rok sedmkrát za devatenáct let - poznámka překladatele. 

 

 

Komentář k § 2.8.4

 

Ve dvacátém století nestanovovali počátek roku podle ječmene ve stádiu zralosti אביב už ani karaimové v Egyptě.
V dnešním Izraeli karaimové egyptského původu sice hledají ječmen ve stádiu zralosti
אביב, ale počátek roku podle něj nestanovují.
Myšlenka že by mohl být jako počátek roku stanoven jiný měsíc, než který za první měsíc roku považuje zbytek izraelské populace, je vnímána většinou izraelské karaimské komunity jako velmi radikální a nepraktická. 
Vyhlášením počátku roku podle zralosti ječmene by Rada mudrců riskovala rozkol komunity.

 

V rámci izraelské karaimské komunity dokonce existuje skupina zastánců opuštění karaimského systému stanovování počátku měsíců; této skupině nevyhovuje, že slaví svátky v jiné dny než zbytek izraelské židovské populace.
V těchto nelehkých časech není jednoduché rozhodnout, jakým směrem se má komunita vydat.
Kéž se karaimská komunita dočká dnů, kdy bude moci stanovovat počátky měsíců a let zcela v souladu s Písmem svatým.