Jdi na obsah Jdi na menu
 


§ 19.1 Co je obřízka

מִילָה Míláh (obřízka) je rituální odstranění předkožky.
Talmudisté na rozdíl od karaimů vyžadují kromě obřízky 
מִילָה i další úkon zvaný פְּרִיעָה períjáh.
פְּרִיעָה Períjáh je odstranění zbytku vnitřní mukózní tkáně předkožky přiléhající k okraji koruny žaludu. 
Rabíni Talmudistů tvrdí, že: ten, kdo podstoupil
מִילָה, ale nepodstoupil פְּרִיעָה, je (na to stejně) jako kdyby nepodstoupil ani מִילָה. * 

 

* מִשְׁנָה שַׁבָּת 19:6

 

Rabíni talmudistů ospravedlňují פְּרִיעָה následujícím veršem: V té době řekl יהוה Jozuovi: Vyrob si kamenné nože a znovu obřež syny Izraele. (Jozue 5:2)
Talmudističtí učenci chápou tento příkaz druhé obřízky jako odkaz na
פְּרִיעָה, která má podle nich následovat po první obřízce מִילָה.
Karaimští učenci ale zastávali názor, že se jednalo o obřízku těch, kteří se narodili v poušti a nemohli být během putování obřezáni **, a to zřejmě kvůli různým obtížím, které putování způsobovalo, například ne vždy mohl být po obřízce zajištěn dostatečně dlouhý klid na rekonvalescenci.
Jinými slovy výraz
וְשׁוּב a znovu neznamená další obřezání těch, kteří již byli obřezáni ale znovuzavedení obřízky po ukončení putování pouští.
Lid Izraele praktikoval obřízku během svého pobytu v Egyptě  ***, během putování pouští přestala být obřízka praktikována ** a po návratu do Svaté země se znovu začalo obřezávat.
 
** Všechen lid, který vyšel, byl obřezán; neobřezávali však nikoho z lidu, kdo se narodil na poušti cestou po vyjití z Egypta. Čtyřicet let chodili Izraelci pouští, dokud do jednoho nezmizel celý ten pronárod bojovníků, kteří vyšli z Egypta, protože neposlouchali
יהוה. O nich se יהוה zapřisáhl, že jim nedovolí spatřit zemi, o které přisáhl jejich otcům, že nám ji dá, zemi oplývající mlékem a medem. Místo nich povolal jejich syny a ty Jozue obřezal, neboť byli neobřezaní; cestou je totiž neobřezávali. Když byl celý ten pronárod do jednoho obřezán, zůstali na svém místě v táboře, dokud se nezhojili. (Jozue 5:5-8)


*** Obřízka začala být praktikována v době Abrahamově (viz 1M 17:10)

 

Komentář k § 19.1

Další argumenty podporující karaimský pohled na פְּרִיעָה

Jak již bylo řečeno, tvrzení karaimů, že výraz znovu obřež syny Izraele (Jozue 5:2) neznamená druhou obřízku, ale znovuzavedení obřízky je více než domněnka.
V Písmu svatém je totiž přímo psáno: Důvod, proč je Jozue obřezal, je tento: Všechen lid mužského pohlaví, který vyšel z Egypta, všichni ti bojovníci, po vyjití z Egypta pomřeli cestou na poušti. Všechen lid, který vycházel, byl sice obřezán, ale z lidu narozeného po vyjití z Egypta cestou na poušti neobřezali nikoho. (Jozue 5:4-5)
Tvrzení karaimů, že
פְּרִיעָה není rituální nutností podporují i historická fakta.
Ačkoli Talmudisté tvrdí, že zvyk druhé obřízky
פְּרִיעָה pochází z Jozuovy doby, současný historický výzkum toto tvrzení vyvrací, historici naopak tvrdí, že tento zvyk pochází z doby římské nadvlády nad Svatou zemí.
Římané pohlíželi na obřízku s opovržením, proto se asimilovaní Židé pokoušeli svou obřízku skrývat.
Jednou z možností bylo operativní připevnění náhražky předkožky na zbytek vnitřní mukózní tkáně předkožky přiléhající k okraji koruny žaludu.
A to je podle historiků skutečný důvod proč Talmudisté nebo jejich předchůdci začali vyžadovat
פְּרִיעָה, tj. odstranění zbytku vnitřní mukózní tkáně předkožky přiléhající k okraji koruny žaludu.
To znamená, že Talmudisté chtěli zabránit jakékoli možnosti chirurgické rekonstrukce předkožky.

Mecícáh bepeh מְצִיצָה בְּפֶּה tj. sání ústy

Někteří talmudisté praktikují kromě druhé obřízky i sání ústy.
Jedná se o praktiku, při které móhél 
מוֹהֵל po provedení obřízky odsaje krev z rány a jejího okolí.
Krev většinou z rány móhél 
מוֹהֵל odsává ústy, i když rabíni talmudistů připouští i jiné metody odsátí.
Karaimové mecícáh bepeh
מְצִיצָה בְּפֶּה tj. sání ústy nepraktikují.
Za pozornost stojí skutečnost, že i rabíni talmudistů nejsou v otázce nezbytnosti sání ústy jednotní, jejich pohledy na to, zda je tato praktika povinná se liší a otázka povinnosti praktiky je předmětem diskuze.

Současná praxe

Jak mi potvrdil izraelský karaimský móhél מוֹהֵל, karaimové v souladu s tradiční karaimskou halachou nepovažují druhou obřízku פְּרִיעָה ani saní ústy מְצִיצָה בְּפֶּה za rituální povinnost.
Nicméně připustil, že se v současné době během karaimské obřízky odstraňuje kromě předkožky i vnitřní mukózní tkáň předkožky přiléhající k okraji koruny žaludu, tzn. že se výsledná karaimská obřízka neliší od obřízky rabanitů. 
To je možné pouze díky moderním chirurgickým nástrojům, v minulosti, tj. v době kdy byly používány tradiční nástroje tomu tak nebylo.
Je ale potřeba zdůraznit, že moderní chirurgické nástroje jsou využívány proto, že výrazně snižují bolest a krvácení, ne proto, že umožnují odstranit vnitřní mukózní tkáň předkožky přiléhající k okraji koruny žaludu.
Zajímavé je, že halacha talmudistů využití moderních chirurgických nástrojů zakazuje.