§ 16.4.2 Očista omytím - živá voda
Rituálně nečistá osoba by se měla omýt tzv. živou vodou מַיִם חַיִּים, jak je psáno: omyje si tělo živou vodou a bude čistý. (3M 15:13)
Výrazem živá voda מַיִם חַיִּים je v hebrejštině označována pouze sladká voda, nikoli voda slaná, a to proto, že pouze sladká voda dokáže udržet lidi a zvířata při životě.
Rabíni talmudistů nicméně zastávají názor, že výraz živá voda מַיִם חַיִּים označuje tekoucí vodu (musí být zajištěn přítok a odtok vody - poznámka překladatele).
Jejich výklad je ale v rozporu s Tórou, neboť i voda umístěná v nádobě, tj. voda, která není tekoucí, respektive voda v nádobě bez přítoku a odtoku je v Tóře označována jako živá voda, jak je psáno: a nalijí (to znamená z nějaké kádě nebo pomocí nějaké naběračky - poznámka překladatele) na něj do nádoby živou vodu. (4M 19:17)
Tóra v některých případech výslovně vyžaduje rituální očistu živou vodou, v jiných případech ale tento typ očisty výslovně nevyžaduje.
Rituální očista živou vodou je výslovně vyžadována například v případě nečistoty způsobené výtokem z pohlavního údu, neboť je psáno: …omyje si tělo živou vodou a bude čistý (3M 15:13), ne však v případě výronu semene, neboť je psáno: Muž, který by měl výron semene, si omyje celé tělo vodou a bude nečistý až do večera. (3M 15:16)
Učenci se ale domnívali, že živá voda je nezbytná pro očistu všech typů rituální nečistoty.
Argumentovali tím, že Tóra nezmiňuje očistu živou vodou v případě rituálního znečištění způsobeného kontaktem s lidskou mrtvolou טֻמְאַת מֵת ač se jedná o nejzávažnější typ rituálního znečištění. *
* … omyje se vodou, a večer bude čistý. (4M 19:19)
A protože je rituální znečištění způsobené kontaktem s lidskou mrtvolou טֻמְאַת מֵת nejzávažnějším typem rituálního znečištění, měla by být pravidla rituální očisty tohoto nejzávažnějšího typu rituálního znečištění přinejmenším tak přísná jako v případě méně závažných typů rituálního znečištění.
Proto když Tóra v případě rituálního znečištění kontaktem s lidskou mrtvolou zmiňuje omytí vodou, má na mysli očistu živou vodou.
Měli bychom tedy předpokládat, že kdykoli Tóra vyžaduje rituální očistu vodou, vyžaduje rituální očistu živou vodou.