Jdi na obsah Jdi na menu
 


§ 8.4 Esteřin půst a svátek Púrím

Neexistuje žádná povinnost držet Esteřin půst, tak jak to činí talmudisté.
Kniha Ester nás informuje, že Mordechaj napsal a odeslal dopisy Židům, ve kterých je vyzívá: aby dodržovali v určený čas tyto dny Púrímu, jak jim stanovil žid Mordokaj a královna Ester; stejně jako stanovili pro sebe i pro své potomstvo zachovávat posty a nářky. (Ester 9:31)
Slovo posty ale v tomto verši neznamená každoroční půst vztahující se k příběhu Ester. 

Učenci vykládají druhou část verše Ester 9:31 dvojím (respektive trojím) způsobem.

Zaprvé jako odkaz na půsty, které Židé drželi před zmařením Hamanova plánu, tj. půsty zmíněné ve verši: všude, v každé krajině, kamkoli se dostal králův výrok, totiž jeho zákon, konali židé veliké smuteční obřady s postem, pláčem a naříkáním; mnohým se staly lůžkem žíněné roucho a popel. (Ester 3:3) 
Tito učenci verš Ester 9:31 vykládají tak, že by Židé měli přijmout Púrím stejně horlivě, jako přijali půsty v době, kdy hrozilo, že dojde k naplnění Hamanova plánu, tj. k jejich likvidaci.

Zadruhé tak, že by Židé měli dodržovat svátek Púrím, i když není stejně jako Čtyři půsty zmíněn v Tóře, a i když stejně jako v případě Čtyřech půstů není jeho dodržování přikázáno Tórou.

Kniha אדרת אליהו Plášť Elijášův zmiňuje ještě třetí výklad rava Leviho, ten jsem ale nepochopil do té míry, abych ho zde mohl zmínit.
V každém případě ale i z tohoto třetího výkladu nevyplývá požadavek držet Esteřin půst.

 

Komentář k § 8.4

Druhý výklad verše Ester 9:31 se mi zdá mnohem logičtější než výklad první.
Verš nás informuje, že půsty byly ustanoveny i propotomstvo
וְעַל-זַרְעָם.
Jak by se mohl verš Ester 9:31 odkazovat na půsty, které Židé drželi před zmařením Hamanova plánu, tj. na půsty vázané na jednu konkrétní událost zmíněné ve verši Ester 3:3?!
Někdo by mohl namítnout, že verš má na mysli pouze v té době žijící děti, to by ale zcela určitě byl použit zcela jiný výraz, například malé děti 
טַף nebo mladé (mládež) נַעַר, tak jako ve verši: Dopisy byly poslány po rychlých poslech do všech králových krajin, aby vyhladili, povraždili a zahubili všechny židy, mladé i staré, malé děti i ženy, v jednom dni, třináctého dne dvanáctého měsíce - to je měsíc adar; a kořist po nich aby si vzali jako lup. (Ester 3:13) 
Kromě toho je v knize Ester psáno: Tyto dny budou připomínány a slaveny v každém pokolení a v každé čeledi, v každé krajině a v každém městě; tyto dny Púrímu nebudou mezi židy opomíjeny a památka na ně v jejich potomstvu nezanikne. (Ester 9:28)  
Je tedy logické, že verš Ester 9:31 má na mysli následující generace, ne v té době žijící děti.