Jdi na obsah Jdi na menu
 


§ 16.10.2 Předměty, na kterých muž trpící výtokem z pohlavního údu seděl nebo ležel

Jakýkoliv předmět typu כְּלִי, na který si muž trpící výtokem z pohlavního údu זָב sedne (sezení v jezdeckém sedle je sice Tórou považováno specifický druh sezení, vztahují se na něj ale obdobná pravidla jako pro běžné sezení - poznámka překladatele) nebo lehne se stane rituálně nečistým, neboť je psáno: Každé lůžko, na němž by ležel trpící výtokem, bude nečisté; cokoli, na čem by seděl, bude nečisté. Kdokoli se dotkne jeho lůžka, vypere si oděv, omyje se vodou a bude nečistý až do večera. Kdo by si sedl na něco, na čem seděl trpící výtokem, vypere si oděv, omyje se vodou a bude nečistý až do večera. (3M 15:4-6) a Každé sedlo, na němž by jezdil trpící výtokem, bude nečisté. Kdokoli by se dotkl něčeho, co měl trpící výtokem pod sebou, bude nečistý až do večera. Kdo by ty věci nesl, vypere si oděv, omyje se vodou a bude nečistý až do večera. (3M 15:9-10)
Předmět typu
כְּלִי, na kterém seděl nebo ležel muž trpící výtokem z pohlavního údu lze rituálně očistit způsobem předepsaným pro daný předmět (viz. § 16.5.1)
Učenci se ale neshodují na tom, zda lze předmět rituálně očistit ještě téhož dne, kdy si na něj sedl muž trpící výtokem, nebo až sedm dní poté.
Učenci, kteří zastávají názor, že je nezbytné s očistou počkat sedm dní od doby, kdy ustane výtok, se odvolávají na verš zmiňující očistu oděvu, tj. na verš: Když bude ten muž od svého výtoku uzdraven, napočítá po svém uzdravení ještě sedm dní. Vypere si oděv, omyje si tělo pramenitou vodou a bude čistý. (3M 15:13) 
Tito učenci tvrdí, že stejně jako je nezbytné vyčkat s očistou oděvu, ve kterém byl oděn muž trpící výtokem, sedm dní, je nezbytné vyčkat sedm dní i s očistou jakéhokoliv předmětu typu
כְּלִי, na kterém seděl nebo ležel muž trpící výtokem z pohlavního údu. 
Naopak učenci, kteří zastávají názor, že je možné předmět typu
כְּלִי, na kterém seděl nebo ležel muž trpící výtokem z pohlavního údu očistit ještě téhož dne, argumentují tím, že pokud by platilo výše uvedené pravidlo, znamenalo by to, že by se muž, kterému ustal výtok a který si v průběhu sedmi očistných dní sedl na předmět typu כְּלִי, stal rituálně čistým dříve, než předmět na který si sedl (znamená to ale, že tito učenci zároveň věří, že k přenosu rituální nečistoty může dojít v době sedmi dní očisty nejenom přímým dotykem, ale i sezením a ležením - poznámka překladatele). 
Pokud by byl předmět znečištěn například sedmého dne před konečnou rituální očistou omytím celého těla, byl by tento předmět nečistý o šest dní déle než muž, který trpěl výtokem. 
Podle těchto učenců nedává smysl, aby byl předmět rituálně nečistý déle než původce rituální nečistoty, tj. muž, který trpěl výtokem.

Pokud jde o lůžko, nebo přesněji o lůžkoviny, ložní prádlo a/nebo spací podložku, na kterých/é/m ležel muž, který trpěl výtokem z pohlavního údu, tak nás Tóra informuje následujícím způsobem: Každé lůžko, na němž by ležel trpící výtokem, bude nečisté; cokoli, na čem by seděl, bude nečisté. (3M 15:4)
Obdobné je to v případě jezdeckého sedla: Každé sedlo, na němž by jezdil trpící výtokem, bude nečisté. (3M 15:9)
Z výše uvedeného vyplývá, že cokoli, co lze považovat za lůžko, respektive o ložní prádlo nebo jezdecké sedlo se stává rituálně nečistým ve chvíli, kdy na něj ulehne nebo usedne muž trpící výtokem.
V případě, že muž trpící výtokem leží nebo sedí na více vrstvách lůžkovin, stávají se rituálně nečistými všechny vrstvy.
To platí i v případě, že je jednou z těchto vrstev předmět, na který se rituální nečistota nepřenáší.

Kdokoli se dotkne předmětu, na kterém seděl nebo ležel muž trpící výtokem, se stává rituálně nečistým, to samé platí i v případě, že si na předmět, na kterém seděl nebo ležel muž trpící výtokem, sedne, lehne nebo ho přenese, neboť je psáno: Kdokoli by se dotkl něčeho, co měl trpící výtokem pod sebou, bude nečistý až do večera. Kdo by ty věci nesl, vypere si oděv, omyje se vodou a bude nečistý až do večera. (3M 15:10)
Aby se takto rituálně znečištěná osoba rituálně očistila, musí si před začátkem večera omýt celé tělo a vyprat si svůj oděv.
Tóra sice tento způsob rituální očisty výslovně vyžaduje pouze v případě osoby, která takový předmět nesla nebo která se přímo dotkla muže, který trpí výtokem; použijeme-li ale metodu logického odvozování
הֶקֵּשׁ, musíme nutně dojít k závěru, že stejné pravidlo platí i pro osobu, která se takového předmětu přímo dotkla, seděla na něm nebo na něm ležela.   

Poznámky k § 16.10.2

Jak jsem se dozvěděli výše, kniha אדרת אליהו zmiňuje dvě skupiny učenců, z nichž jedna zastává názor, že předmět, na kterém seděl nebo ležel muž trpící výtokem zůstává rituálně nečistou jeden den, zatímco druhá skupina zastává názor, že předmět, na kterém seděl nebo ležel muž trpící výtokem zůstává nečistou po sedm dní.

Kniha גן עדן zase zastává názor, že předmět, na kterém seděl nebo ležel muž trpící výtokem zůstává nečistou po osm dní, respektive po sedm dní následujících po dni, kdy se předmět dostal do kontaktu s výtokem muže trpícího výtokem.
To znamená, že očista předmětu podle knihy
גן עדן trvá stejnou dobu jako očista muže, jemuž ustal výtok.