§4.3.1 Pro koho byla ustanovena druhá pesachová oběť
Druhá pesachové oběť byla ustanovena pro ty, kdo nebyli v předepsaném čase schopni z důvodu rituální nečistoty způsobené kontaktem s mrtvým tělem nebo z důvodu daleké cesty obětovat standardní pesachovou oběť.
Druhá pesachové oběť byla ustanovena poté, co se Mojžíše zeptali ti, kdo byli po kontaktu s mrtvým člověkem rituálně nečistí, zda mohou či nemohou nabídnout pesachovou oběť:
Byli tu však muži, kteří se poskvrnili při mrtvém člověku a nemohli onoho dne hod beránka slavit. Proto předstoupili onoho dne ti muži před Mojžíše a Árona a řekli mu: My jsme se poskvrnili při mrtvém člověku. Proč máme být vyloučeni a nesmíme přinést dar יהוה ve stanovený čas spolu s ostatními Izraelci? Mojžíš jim odpověděl: Zůstaňte tu, dokud neuslyším, co vám přikáže יהוה. יהוה dále mluvil k Mojžíšovi: Mluv k Izraelcům: Když se někdo z vás nebo z vašich budoucích pokolení poskvrní při mrtvém anebo bude na daleké cestě, bude také slavit hod beránka יהוה. Budou jej slavit druhého měsíce čtrnáctého dne navečer. Budou ho jíst s nekvašenými chleby a hořkými bylinami.
Ač je ve výše uvedených verších Tóry zmiňován jako důvod pro odložení standardní pesachové oběti pouze kontakt s mrtvým člověkem, měl by pesachovou oběť odložit i každý, kdo je ve stanovený čas rituálně nečistý z jiného důvodu, než je kontakt se zemřelým.
To vyplívá z verše: Ale kdo by byl čistý a nebyl na cestě a zanedbá slavení hodu beránka, bude vyobcován ze svého lidu, protože nepřinesl יהוה dar ve stanovený čas. Takový člověk ponese následky svého hříchu. (4M 9:13)
Trest za neobětování standardní pesachové oběti hrozí pouze tomu, kdo je rituálně čistý (samozřejmě pokud nebyl ve stanovený čas na daleké cestě), z toho lze logicky odvodit, že se trest nevztahuje osoby ve stanovený čas oběti rituálně nečisté; rituální nečistota není blíže specifikována.
Proto musí obětovat druhou pesachovou oběť každý, kdo byl ve stanovený čas standardní pesachové oběti znečištěn jakýmkoliv druhem rituální nečistoty.
Komentář k § 4.3.1
Dalším argumentem, potvrzujícím tvrzení, že by standardní pesachovou oběť měl odložit každý kdo je ve stanovený čas standardní pesachové oběti znečištěn jakýmkoliv druhem rituální nečistoty, je skutečnost, že pesachová oběť byla obětována ve Svatyni a vstup rituálně nečisté osoby do Svatyně byl trestán smrtí, neboť je psáno: Tak budete zdržovat Izraelce, aby se neznečistili a pro své znečištění nezemřeli, kdyby znečistili můj příbytek, který je uprostřed nich. (3M 15:31)
Je zajímavé, že tento argument v knize אדרת אליהו Plášť Elijášův nezazněl.