Jdi na obsah Jdi na menu
 


§ 17.7.1 Pravidla zakázaných vztahů - Pravidlo týkající se manželek

Definice zákonů krvesmilstva týkajících se manželek vychází ze zákazu vztahu mezi osobami stejného pohlaví.
Tóra zakazuje vztah dvou mužů, jak je psáno: Nesmíš ležet s mužem jako se ženou, je to ohavnost! (3M 18:22)
Učenci zastávali názor, že vztah mezi mužem a manželkou jiného muže je analogií vztahu mezi dvěma muži, protože vztahem s manželkou jiného muže odkrýváme nahotu tohoto muže.

 

Pravidlo týkající se manželek je odvozeno především z veršů: Neodkryješ nahotu bratra svého otce tím, že by ses přiblížil k jeho ženě. Je to tvá teta. (3M 18:14) a Neodkryješ nahotu ženy svého bratra. Je to nahota tvého bratra. (3M 18:16)
První verš zakazuje odkrýt nahotu otcova bratra.
Tóra následně vysvětluje, že se zákaz v praxi vztahuje na pohlavní styk s manželkou otce.   
Druhý verš zase zakazuje odkrýt nahotu bratra. 
Tóra zákaz vysvětluje tak, že nahotu bratra odkryjeme tak, že odkryjeme nahotu jeho manželky, tj. že s ní budeme mít pohlavní styk.
Výše uvedené verše přímo spojují nahotu muže s nahotou jeho manželky.
Proto je vztah s manželkou jiného muže analogií vztahu mezi dvěma muži.

 

Pravidlo týkající se manželek se skládá ze dvou částí:


1) Jakékoli jednání jednoho muže vůči jinému muži, které je zakázáno, tj. je považováno za ohavnost, je zakázáno i vůči jeho manželce, respektive manželkám, tzn. zákaz se přenáší i na manželky.
To znamená, že muž nemůže mít vztah s manželkou jiného muže.
Je například nepřípustné, aby muž odhalil nahotu svého bratra, tj. aby měl vztah se svým bratrem, protože jsou oba muži, a protože jsou blízcí příbuzní, zákaz se ale přenáší i na vztah muže s bratrovou manželkou.


2) Jakékoli jednání jedné ženy vůči jiné ženě, které je zakázáno, tj. je považováno za ohavnost, je zakázáno i vůči jejímu manželovi, tzn. zákaz se přenáší i na jejího manžela.
Je například nepřípustné, aby žena odhalila nahotu své sestry, tj. aby měl vztah se svou sestrou, protože jsou blízké příbuzné, zákaz se ale přenáší i na vztah ženy se sestřiným manželem.
První pravidlo přijal za své jak rav Josef ben Avraham ha-Kohen ha-roe tak rav Jehošua ben Jehudah známý též jako Abú al Farag Furkan ibn Asad.
Druhé pravidlo přijal za své pouze rav Jehošua ben Jehudah, ne však rav Josef ben Avraham ha-Kohen ha-roe.